r2 Kommunikation | Case: Nya problem från Bilfinger
introbild_bilfinger

02 Maj Nya problem från Bilfinger

Relevans är en viktig parameter när man paketerar ett budskap. Det gäller att lyfta fram varumärkets kärna på ett sätt som gör att man snabbt kan förstå och relatera till det. När vi tog oss an Bilfingers varumärke ledde det här arbetet till att vi gav deras kunder ”mer problem”.

Bilfinger är ett multinationellt tyskt bolag inom industriellt underhåll. Deras tjänsteerbjudande är brett, med den gemensamma nämnaren att oavsett var du arbetar på Bilfinger, så är du en problemlösare.

Det här tog vi fasta på när vi blev kontaktade av Bilfinger för att få fram ett lanseringsmaterial inför en mässa. Resultatet blev konceptet Make Your Mind Work, (som lanserades under parollen Nya Problem Från Bilfinger), och som på ett oväntat och spännande sätt lyfte fram just kärnan i Bilfingers verksamhet, problemlösandet.

Navet i konceptet var kampanjsajten makeyourmindwork.se, på vilken vi presenterade logiska klurigheter som hörde ihop med deras olika affärsområden. Sju olika problem flankerade av en presentation av respektive område.

Bilfinger hemsida
Bilfinger LinkedIn
Bilfinger LinkedIn

Detta följdes sedan upp i mässmontern, där vi utmanade besökarna på ett pusselproblem på tid och där den snabbaste deltagaren vann en provtur i en Ferrari.

Kampanjen har sedan fortsatt i och med lanseringen av Bilfingers nyhetsbrev – Problemlösaren. Inför varje ny utgåva av brevet tar vi fram Månadens Problem, dvs. en klurighet kopplad till något av deras affärsområden för läsarna att lösa, och som ger dem chansen att vinna biobiljetter.

Make Your Mind Work är ett exempel på hur man på ett roligt och oväntat sätt kan knyta ihop en verksamhet som består av flera olika delar. Det finns alltid en gemensam nämnare. Det gäller bara att hitta den.

Följ Bilfinger: