r2 Kommunikation | Case: Slangordskampanj
introbild_ny

29 Mar Slangordskampanj

Paddor, jordgubbar och snabeldrakar!

Har du varit i Stockholm på sistone? Kanske har du då mötts av kryptiska meddelanden från Stavdal? Om du känner dig som ett levande frågetecken så kan du vara lugn. Det handlar nämligen om maskinuthyrning på stockholmska.

Stavdal slangordskampanj (1)Stavdal slangordskampanj (2)Stavdal slangordskampanj (3)Stavdal slangordskampanj (4)

Stavdal hyr ut maskiner och annan utrustning till byggarbetsplatser. När de stod i färd att byta namn på sin citybutik till Stavdal Slussen ville de samtidigt som de informerade om detta passa på att sprida sitt varumärke. Ambitionen var att det skulle kännas lokalt, branschnära och gärna sprida ett leende.

Byggbranschen är fylld av slanguttryck, och när vi skrapade lite på Stavdalytan kom det fram att de har en hel del kul ord och benämningar för både verktyg och branschfolk. Orden är till och med så vanliga att de är inlagda i deras söksystem.

Sagt och gjort. Med hjälp av några garvade medarbetare samlade Stavdal Stockholm in en diger lista på uttryck, som vi sedan härjade runt bland. Och det fanns en hel del kul att välja bland. Vad sägs om jordgubbe (anläggare), groda (trevägs eluttag) eller papegoja (armeringsklipp). Det hela resulterade i roliga budskap på vepor, bildekaler och t-shirts.

Slangordskampanj t-shirtSlangordskampanj bildekorSlangordskampanj rollup

Utöver detta publiceras även diverse inlägg i olika sociala medier, t ex Facebook och LinkedIn. Bland annat producerar vi ett antal filmer som även de syns i dessa kanaler. Kampanjen har redan rönt uppmärksamhet bland branschfolk lokalt, och vi ligger just nu i startgroparna för att översätta den till skånska. Nästa kampanj går nämligen i Malmö.

Följ Stavdal:

Slangordskampanj Instagram
Slangordskampanj LinkedIn