r2 Kommunikation | Case: VårgårdaHus goes digital!
VårgårdaHus nyhetsbrev - digital kommunikation

06 Feb VårgårdaHus goes digital!

Vår kund VårgårdaHus gör just nu en spännande resa. Från att ha lagt huvuddelen av sin kommunikation på print och resten på digitalt är fördelningen nu nästan tvärtom. Vi är mycket glada över att få vara delaktiga i den här processen.

En av de viktigaste fördelarna med att arbeta digitalt är att nästan alla effekter är mätbara. Du ser hur många som har sett, läst, klickat, reagerat osv. Det är ju av oerhörd vikt att få reda på hur ens aktiviteter går, och då är digital kommunikation helt oslagbart.

Vi har lagt upp en fullspäckad aktivitetsplan för deras kommunikation. Den största aktiviteten sker på Facebook, där vi i olika format (film, länkar, annonser) presenterar nyheter, artiklar, goda tips och råd, bloggar, bland mycket annat.

Bland det vi pluggar för hittar vi bland annat Drömhuset 2017, en kundtävling som vi har hjälpt till att utforma i vilken deltagarna kan tävla om finfina resecheckar genom att fotografera sina hem. De vinnande bidragen kan vi därefter använda i kommande kommunikation. I tävlingen ingår att man ska lägga ut bilder på Instagram, vilket skapar extra mycket viral publicitet.

Vi har även som en av de första byråerna i Göteborg tagit fram en canvasannons för Facebook, i vilken man kan presentera sin produkt eller varumärke i flera olika format, t ex panorama, film, carousel, m.m., utan att lämna Facebook-appen.

Tävling Drömhuset 2017
Canvasannons Facebook

Vad gäller aktiviteten i sociala medier så lägger vi upp sex-sju inlägg i månaden, vilket är minst ett nytt inlägg varje vecka, oftast två. Det är viktigare att än man tror att planera de här aktiviteterna noga. Ett avstannande flöde på inläggen gör att relationen med följarna späs ut. Därför gäller det att hålla hårt i planen.

All content i inläggen hämtar vi från det digitala nyhetsbrev som vi producerar och skickar ut en gång i månaden. I själva brevet presenterar vi kortfattat vad som är aktuellt för respektive månad, därefter länkar vi vidare till olika artiklar, filmer, bloggar, events, etc. Vi pluggar även för nyhetsbrevet i sociala medier.

Nu har vi även gjort det möjligt för VårgårdaHus kunder att gå på husvisning hemma i soffan, detta genom ny VR-teknik.

VårgårdaHus tips och råd
VårgårdaHus VR

Det är inte alla som klickar upp filmer på Facebook, och de går då miste om en viktig del av budskapet. Därför har vi gjort kortare versioner av filmerna, med text, detta för att öka möjligheten att nå fler mottagare.

Det här är som sagt en spännande resa som VårgårdaHus gör. Och de är inte ensamma. Vi ser en tydlig trend åt att fler och fler företag vill marknadsföra sig digitalt.