5 tips – så ligger du steget före i höst

5 tips – så ligger du steget före i höst
19 augusti, 2021 r2admin

5 tips – så ligger du steget före i höst

Efter några härliga semesterveckor är vi nu äntligen tillbaka på kontoret, fulladdade med ny energi och redo att ta oss an höstens projekt och utmaningar. Den digitala världen har dock inte haft någon semester utan fortsätter att öka i raketfart! Därmed är det också viktigt att hänga med i svängarna. I denna artikel ger vi dig våra 5 bästa tips på hur ditt företag kan ligga steget före med de digitala kanalerna i höst – häng med!

1. Uppdatera mera!
Att det digitala har varit en uppåtgående trend har vi vetat sedan länge. Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020 använder hela 96 % av Sveriges befolkning internet idag. Människor har upptäckt fördelarna med att både handla, göra research och hitta information online. Dra fördel av detta genom att hålla dina kanaler uppdaterade regelbundet med nytt, färskt och intressant innehåll för att kunderna ska hitta just dig.

Tips: Satsa på användarvänlighet! Dina kanaler ska vara igenkännande och enkla att använda. Krångla inte till det i onödan utan underlätta för besökaren så att hen når sitt mål snabbare.

2. Satsa på rörligt material
Visste du att enligt forskning så tas rörligt material upp både lättare och snabbare av hjärnan än statiskt material? Användare på sociala medier överöses dagligen med tonvis av information och du har bara några få sekunder på dig att göra ett intryck hos mottagaren – därför gäller det att producera rätt typ av innehåll i rätt format!

Tips: Använd flera olika funktioner, så som Instagram Stories, reels, karusellinägg eller Youtubeklipp för att skapa variation mellan statiskt och rörligt innehåll!

3. Livesändningar
En trend som verkligen tog fart under pandemin är livesändningar och liveshopping på sociala medier. Denna roliga funktion möjliggör en virtuell upplevelse där du som företag bland annat kan ge inspiration, tips & råd, eller föreläsningar på ett roligt, enkelt och inspirerande sätt.

Tips: Spara livesändningarna under händelsekategorier på exempelvis Instagram så att de som missade livesändningen kan kika på den i efterhand!

4. Involvera målgruppen
För att skapa bra content behöver du ta reda på vad målgruppen gillar och vad som driver engagemang hos dem. Det kan du bland annat göra genom omröstningar, fråge-polls, tävlingar och andra roliga aktiviteter där målgruppen är involverad och får vara med och tycka till. Våga också vara personlig – visa upp företaget från en annan, mindre formell sida.

Tips: Dela små saker som är en del av vardagen på jobbet, en arbetssyssla, eller en kort intervju med en kollega in action. Det är både ett lättsamt och kul sätt för målgruppen att lära känna ditt företag bättre!

5. Tipsa, inspirera och guida!
I en tid när vi fortfarande inte kan besöka fysiska butiker eller kontor på samma sätt är våra digitala kanaler viktigare än någonsin. Använd kanalerna för att hjälpa din målgrupp – dela med dig av tips & tricks eller visa hur man kan använda dina produkter och tjänster på ett inspirerande sätt. Försök skapa innehåll som målgruppen kan tänkas vilja spara eller dela med sig av till sina vänner och kollegor.

Tips: Använd flera olika kanaler och verktyg för variation! Spara ner dina tips under en egen kategori för att kunna inspirera andra.

LYCKA TILL med din digitala närvaro i höst!

 

Behöver du hjälp?

Hör av dig!

MessengerTelefonMail

Sharing is caring

000

Författare

Liknande artiklar.