Öka din affär med sökoptimering

Öka din affär med sökoptimering
20 februari, 2020 Emma R
SEO-tips

Öka din affär med sökoptimering

SEO-guide från Google

Vill du öka din trafik till din hemsida och skapa nya kunder? Då är sökoptimering något att satsa på! Det är nämligen så att sökoptimering, förkortat SEO, blir allt viktigare för företag idag. Genom att strukturera och presentera ditt innehåll på rätt sätt hamnar du högre bland söktjänsters organiska träffar, så som Google. Men det är inte alltid lätt att veta hur du lyckas med just detta. 

Dagens Analys har utifrån Googles senaste stora uppdatering sammanställt ett antal frågor du bör besvara för att få bättre koll på din sökoptimering. Om du lyckas besvara dessa frågor utan att göra korrigeringar på din sida har du stor chans att hamna högt upp i sökresultaten! 

Google SEO

20 frågor till bättre SEO

Innehåll och kvalitet 

  • Erbjuder innehållet egenproducerad information, rapportering, research eller analys? 
  • Ger innehållet en ordentlig förklaring av ämnet? 
  • Ger innehållet svar på saker som är utöver vad som är uppenbart inom ämnet? 
  • Om innehållet använder källor undviks kopior, rewrites och istället bidrar med eget innehåll och originalitet? 
  • Förklarar rubriken innehållet? 
  • Undviker rubriken att vara överdriven eller click-bait. 
  • Skulle du tänka dig att bokmärka, dela eller rekommendera sidan? 
  • Kan sidan användas i en print-tidning, uppslagsbok eller bok? 

Expertis 

  • Är innehållet skrivet på sådant att du får förtroende för sidan? 
  • Om du granskade innehållet skulle du då få intryck av att den är en auktoritet inom ämnet? 
  • Är innehållet skrivet av en expert eller en entusiast som kan ämnet väl? 
  • Innehåller sidan faktafel när man granskar den fakta som innehållet baseras på? 
  • Skulle du lita på innehållet även om det gällde pengar eller ditt liv? 

Presentation och produktion 

  • Är innehållet välskrivet utan felstavningar eller andra blundrar? 
  • Är innehållet väl producerat eller känns det som något hastigt? 
  • Är innehållet skapat av en massa olika producenter där ingen tar riktigt ansvar? 
  • Har innehållet alldeles för många annonser som distraherar från ämnet? 
  • Fungerar det att ta del av innehållet i mobila enheter? 

Jämförande-frågor 

  • När man jämför med annat innehåll i sökresultaten håller sidan hög kvalitet? 
  • Är sidan genuin och intresserad av att besökarna ska få en relevant upplevelse? 

 

Källa: Dagens Analys Googles egna SEO-frågor, Dagens Analys SEO-tips 2020, Google’s Core Updates 

Behöver du hjälp att SEO-anpassa din sida?

Get in touch.

MessengerTelefonMail

Sharing is caring

000

Författare

Emma Rådhall

Webb / Digital Design

[email protected]
070-547 11 37

Liknande artiklar.