Emoji
13 augusti, 2018 Anders Hellstrand

Emojis – hur funkar de?

Emojin behöver ingen närmare presentation. Användandet av den lilla färgglada markören har vuxit snabbt på senare år. Det inte går en dag utan att vi stöter på dem, framför allt i sociala medier.

Det stora urvalet av emojis gör att det går att variera sitt uttryck. Användandet är personligt, både i urval och kvantitet.

Men finns det några regler och förhållningssätt för hur man ska använda dem? Nja, några exakta regler finns inte, men vi ska försöka bena ut lite allmänna rekommendationer för hur framför allt företag kan göra sina budskap mer synliga med hjälp av emojis.

Ska man använda emojis i nyhetsbrev?
Din inkorg svämmar säkert över av nyhetsbrev från alla håll. Finns det någon statistik på vilka som öppnas och varför? Ja, självklart öppnas de brev som man själv har bett om, och som det redan från början finns ett intresse inför.

Men alla andra brev? Man kan se tendenser att nyhetsbrev med emojis i ämnesraden öppnas oftare än de utan. Genom att använda en eller fler väl valda emojis kan du sticka ut från mängden på ett bra sätt. Du kan dessutom, genom att vara smart i urvalet, visa känslor på ett sätt som sparar plats i jämförelse med ifall du skulle beskriva det med ord.

(Nackdelen med att använda emojis i nyhetsbrev är att de kan se lite olika ut beroende på vilket program som används.)

Vad är en profilemoji?
En profilemoji är en speciellt utvald symbol som på något sätt beskriver er verksamhet eller vad ni står för, och som alltid används i er digitala kommunikation, t ex i sociala medier. Ett bra exempel är Centerpartiets fyrklöver ?. Dess betydelse är starkt kopplad till partiets egen logotyp, och används som avslutning på inlägg, som punkt i punktlistor, etc. Det är dock viktigt att nämna att man inte kan äga en emoji, på samma sätt som man äger sin egen logga. Vem som helst får använda vilken emoji som helst.

Hur uppfattas emojin?
Som i all kommunikation måste du utgå ifrån målgruppen. Du använder troligtvis helt andra emojis när du textar din bästa kompis än vad du gör på jobbet. Det smartaste är att vara relevant, förnuftig och sparsam (det blir faktiskt ganska irriterande i längden med 35 emojis på rad, eller hur).

Det kan också vara värt att nämna att vissa emojis ser olika ut i olika program. En annan anledning till att vara sparsam och försiktig.

Det viktigaste är att vara relevant. När du t ex skriver en inläggstext för Facebook, försök avsluta med två eller tre emojis som på ett finurligt sätt knyter an till texten (om du exempelvis nämner att det regnar i texten, avsluta då hellre med ett paraply än ett regnmoln).

Kan man använda emojin som punkt?
Det finns egentligen ingen regel för hur man SKA göra, därför tittar vi lite på hur folk GÖR.

Många utelämnar punkten när de avslutar en mening med emoji, t ex Toppen, då ses vi där ?

Det blir vanskligare om det rör sig om en fråga. Då rekommenderar vi nog att man använder frågetecknet, och kanske även utropstecken, för att inte förlora kraften i uttrycket.

FÖRFATTARE

Anders
Copywriter
13 augusti 2018

DELA

000

Läs fler av våra inlägg

maj03
Ny lokal x 1. Ny kund x 4!
Ny lokal x 1. Ny kund x 4!

Det är mycket nytt på r2 nuförtiden. Vår flytt har redan börjat sätta positiv prägel på våra arbetsdagar. Det är fantastiskt vad nya omgivningar, stadsljud och energier kan göra för kreativiteten.

apr25
Hejdå Kungsgatan. Hej Järntorget!
Hejdå Kungsgatan. Hej Järntorget!

Just det. Från och med den 2 maj har vi ny adress, nämligen Järntorget 3!

Dec21
Tack för det bästa 2018 någonsin!
Tack för det bästa 2018 någonsin!

Året lider mot sitt slut och det är dags att sammanfatta. Vi på r2 är eniga om att det varit ett fantastiskt år, och för detta vill vi tacka alla våra kunder och samarbetspartners.

Dec21
För att julen är barnens högtid
För att julen är barnens högtid

I år skänker vi vår julgåva till Rädda Barnens arbete med att ge barn på flykt en tryggare framtid.

Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen. Läs mer om vår integritetspolicy här
Godkänn genom att klicka på "Acceptera" -knappen.