USP
7 september, 2018 Peter Nyborg

USP

En USP (Unique Selling Proposition) är en egenskap hos dina produkter eller tjänster som du är ensam om på marknaden. Den är attraktiv och särskiljer dig från andra aktörer inom samma bransch. Om ditt företag har en bra/tydlig/ särskiljande USP har det större chans att sticka ut i bruset, vilket i sin tur kan leda till att kunderna väljer ditt erbjudande istället för konkurrenternas.

Med en stark USP kan du både locka nya kunder och behålla befintliga. Den ska vara så pass tydlig att den ger kunderna en självklar beskrivning av fördelarna med just ditt erbjudande. Konkurrenterna ska helst inte kunna erbjuda samma sak.

En USP gör helt enkelt ditt erbjudande mer konkurrenskraftigt på marknaden. Du hamnar i en egen liga eftersom ingen konkurrerande verksamhet kan erbjuda exakt samma sak.

Ett personligt exempel på när en USP påverkade mitt eget val var när jag för några år sedan skulle förnya mitt mobilabonnemang. Jag reser inom Europa några gånger per år, och det hade när detta hände tillkommit dyra extraavgifter för att ringa och surfa utomlands. En av operatörerna hade då ett erbjudande som innebar att jag kunde ringa och surfa inom EU för samma pris som hemma. Jag valde därför denna operatör.

(Efter det kom ett EU-beslut om att detta erbjudande skulle gälla i alla EU-länder för alla operatörer, men det var då det.)

FÖRFATTARE

Peter
Art Director
7 september 2018

DELA

000

Läs fler av våra inlägg

sep07
USP
USP

Om du har en särskiljande USP är det större chans att du sticker ut i bruset, vilket kan leda till att kunderna väljer dig istället för konkurrenten.

aug13
Emoji
Emoji

Vi älskar att pynta våra meddelanden med färgglada figurer. Men finns det några regler och hur kan företag använda dem till sin fördel? Vi benar ut lite begrepp. 🤔

jun14
One page
One page

One Page-hemsidor har under de senaste åren blivit en av de stora trenderna på webben. Men vad är egentligen en One Page och när ska man använda sig av denna metod?

jun05
Domän
Domän

Du har tänkt starta ett företag och har kommit fram till ett grymt företagsnamn, ledigt och allt. Räcker inte det?

Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen. Läs mer om vår integritetspolicy här
Godkänn genom att klicka på "Acceptera" -knappen.