Så lyckas du med företagets sociala medier

Så lyckas du med företagets sociala medier
12 mars, 2020 Emma R

Så lyckas du med företagets sociala medier

användbara tips för att dominera i sociala medier under 2020

Leadgenerering – samla in data

Antal följare och likes på sociala medier genererar sällan en konkret affär. Du bör istället sträva efter att använda sociala medier som verktyg för att samla in data om potentiella kunder, som e-postadresser och telefonnummer. Ett smart sätt att göra detta på är att driva användare från sociala medier till en specifik målsida på din webbplats, där besökare kan ta del av något av värde, exempelvis en e-bok eller nyhetsbrev i utbyte mot deras kontaktinformation. Därifrån kan du använda informationen på egna villkor, oavsett om du väljer att rikta Facebook-annonser, ringa eller skicka nyhetsbrev.

Målgruppsanpassning 

Ger mitt innehåll och budskap på sociala medier värde för min mottagare? Denna fråga blir allt viktigare att ställa sig när man ser över sin sociala mediestrategi. Eftersom människor idag blir överösta av innehåll på sociala medier blir de också allt mer selektiva. Därför är det viktigt att skapa meningsfullt och anpassat budskap till din specifika målgrupp. Gör först ett gediget målgruppsarbete innan du börjar producera innehåll och väljer kanaler. Ta reda på vem du pratar med, vilket behov dem har och vilken situation dem befinner sig i.

Innehållsstrategi  

En trend 2020som vi som kommunikationsbyrå är väldigt glada överär möjligheten att lägga ett större fokus på är det visuella, kreativa och interaktiva. Sociala medier handlar trots allt om att nå ut i bruset och ta plats med genomtänkt innehåll. För att sticka ut med ditt innehåll behövs en starkare användarupplevelse. Människor vill se, höra och göra. Videos, direktupplevelsegif:ar360-graders, AR, omröstningar… Ja, listan är lång. Den formen av innehållsstrategi skapar större engagemang, förbättrar användarupplevelsen som i sin tur stärker ditt varumärke.

Instagram Stories

Instagram Stories är här för att stanna. Varför? Jo, det är lätt att använda och engagerar användarna, exempelvis i form av omröstningar, frågor och liveuppdateringar. Eftersom trenden är att skapa interaktivt och visuellt innehåll är Instagram med sin funktion Stories i framkant och en av de stora trenderna som kommer växa allt mer under 2020. Nyligen rapporterade den digitala publikationen Digiday att annonsörer flyttar sin budget från Facebook till Instagram Stories. De menar att skiftet kan beror på lägre priser och anpassning efter nya användarbeteenden.

Employer branding

Visste du att 90% litar på en rekommendation och att rekommendationer är den mest kostnadseffektiva marknadsföringen? Det är alltså dags att se över din egen personals aktivitet i sociala medier. Något som kan gynna medarbetaren privat men samtidigt bygga företagets varumärke. När ett företag ska bygga sitt varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare är det en förutsättning att ha engagerade medarbetare på sociala medier. Medarbetarna bör ses som en resurs och uppmuntras till att delaHär är LinkedIn en av de mest attraktiva kanalerna för denna sociala mediatrend.

Behöver du hjälp med dina sociala medier?

Get in touch.

MessengerTelefonMail

Sharing is caring

000

Författare

Sandra Rosenqvist

Digital Strateg / Projektassistent

[email protected]
070-394 22 57

Liknande artiklar.