fbpx

Svenskarna & Internet 2021

Svenskarna & Internet 2021
12 november, 2021 r2admin

Nya plattformar & gamla giganter – här är svenskarnas internetvanor

Svenskarna och internet 2021
Nu har äntligen årets upplaga av Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” släppts. Och den bjuder på många intressanta insikter om svenskars internetvanor! I 20 år har vi kunnat följa utvecklingen och jämföra statistik mot föregående år. I årets upplaga har dock frågeställningarna och formuleringarna ändrats och moderniserats för att matcha den digitala utvecklingen. Resultatet är en rykande färsk rapport fullspäckad med relevant information för framtiden!

Sociala medier vanliga hos alla
Hela 95 % av den svenska befolkningen över åtta år uppger att de använt sig av sociala medier det senaste året. Allra flitigast är de födda på 1990- och 2000-talet men nästan hälften av alla födda på 1920- och 30-talet använder sig av sociala medier på daglig basis. Sociala medier är också mycket populära bland dem födda däremellan, där i snitt åtta av tio använder dem varje dag.

Tungviktarna fortsatt störst
De två mediala tungviktarna Facebook och Instagram är fortsatt högst upp på listan över de mest använda sociala medie-plattformarna. De är som mest populära hos de födda före millennieskiftet. Även nyare medier som Snapchat och TikTok har seglat upp mot toppen och befolkas nästan uteslutande av den yngre generationen födda år 2000 och senare. YouTube är den plattform som sticker ut genom att vara en mycket populär favorit bland alla generationer

Sociala medier för arbetslivet
Rapporten visar även att fyra av tio som yrkesarbetar har använt sig av LinkedIn det senaste året och att det är en populär plattform bland de som befinner sig i arbetslivet.

Nya utmaningar i en digital era
I den digitala eran så ser vi tydligt vikten av att som företag vara aktiv och synas i sociala medier. Det är en fantastisk möjlighet att nå både breda och smala målgrupper, oavsett om man vill stärka sitt varumärke, underlätta sin kommande rekrytering eller lansera sin nya produkt. Nya plattformar och trender ger nya utmaningar som i sin tur ger oss chansen att utvecklas för att ständigt vara på topp. Vi på r2 ser fram emot vad kommande år har att erbjuda och välkomnar alla nya möjligheter det ger oss!

Läs om hur vi jobbar med sociala medier här.

Källor:
Internetstiftelsen – Svenskarna och internet 2021

Sharing is caring

000

Författare

Johannes Andersson

info@r2.se
031-711 37 04