fbpx

Svenskarna och internet 2020

Svenskarna och internet 2020
18 december, 2020 Emma R

Svenskarna och internet 2020

Vad har pandemin haft för påverkan på digitaliseringens tillväxt? Och hur påverkar det olika verksamheter och branscher framöver?

Det är mycket som ställts på sin ända det här året, inte minst talas det om tiden vi spenderar framför skärmen. Men är det bara negativt? Dessa frågor, och många fler, fick vi svar på när Internetstiftelsen i veckan presenterade årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet.


Vi har sammanfattat och analyserat några av delarna.

Häng med!

Vad har resultatet av pandemin och digitaliseringen blivit?
Dagar som kantas av spännande lunchmöten, långa kreativa byråeftermiddagar och sorlande nätverksträffar har under 2020 varit ett minne blott. Kraven på digitala lösningar har ökat och omställningen har för många varit så stor och gått så fort att det varit svårt att hänga med. På bara ett fåtal månader har den digitala utvecklingen ökat globalt med motsvarande sju år.

Vilken betydelse har det haft i Sverige?
Enligt Internetstiftelsens granskning uppger nästan var tredje internetanvändare att deras skärmtid ökat under 2020. Att arbeta hemifrån på heltid har mer än tiofaldigatsDessutom tycker hela nio av tio att det fungerat så pass bra att de vill fortsätta arbeta hemifrån då och då.

Hur ser det ut framöver?
Ska vi tro siffrorna verkar det alltså som att digitala möten är här för att stanna! Men vad har ökningen av vår internetanvändning inneburit för olika verksamheter och branscher? Vi kan konstatera att det inte längre går att välja bort sin digitala närvaro utan att halka efter. Snarare är det nu mer än någonsin ett krav att investera i olika digitala lösningar.

Samtidigt som sociala medier fortsätter att växa är det också fler som är missnöjda med sin egen, eller andras, skärmtid. I 2019 års upplaga av Svenskarna och internet framgick att endast en fjärdedel ansåg att deras tid på sociala medier var meningsfull. Utvecklingen innebär att vi nu måste lägga ännu mer fokus på att skapa värdefullt och inspirerande innehåll till de olika plattformarna.

Vad tar vi med oss?
Trots missnöjet kan vi se att det finns vissa digitala tjänster vi gärna fortsätter att använda även efter pandemin. Exempelvis uttrycker en femtedel att de vill e-handla i ännu högre utsträckning än tidigare. Pensionärerna är den grupp som är mest nöjd med sin skärmtid. De är även överlag positiva till möjligheterna digitaliseringen medför. Till skillnad från den yngre generationen som anser att deras digitala närvaro inte helt uppfyller förväntningarna, svarar de äldre att de gärna fortsätter att öka sitt deltagande digitalt framöver.

Våra tankar om framtiden
Från Svenskarna och internet 2020 kan vi ta med oss många värdefulla insikter som kan gynna både marknadsföringsbranschen och internetanvändarna. Stora möjligheter finns nu att göra den digitala världen till en plats för mer inspiration och betydande innehåll.

Den snabba digitaliseringen kanske för med sig mer positivt än vi tänkt. Vår utmaning, tror vi, ligger i att hålla oss lugna nog och ta tid till att lära oss hantera utvecklingen på bästa sätt. På r2 är vi övertygade om att många branscher, och internetanvändare, kommer att gynnas och trivas bättre med sin digitala närvaro om vi lyckas med det. Och vi är redo att göra vårt bästa för att bidra.

Källa:
McKinsey & Company

Internetstiftelsen – Svenskarna och internet 2020

Sharing is caring

000

Författare

Adina Nordström

info@r2.se
031-711 37 04

Vill du lära känna oss lite bättre? Följ oss på Instagram!

@r2_kommunikation