Prevex är en proffsjärnhandel med flera butiker i Sverige. De vänder sig i första hand till yrkespersoner inom bygg, installation och industri.
Med ett växande utbud och ökat antal butiker stod Prevex inför behovet att förtydliga och hålla ihop sitt varumärke och sin kommunikation. År 2021, i samband med sitt 30-årsjubileum, ville de även fira detta tillsammans med sina kunder och anställda. Vi fick i uppdrag att skapa en ny identitet som både lyfte deras historia och markerade deras framtidssatsning.
UTMANINGEN
När en butikskedja finns på flera olika platser i landet riskerar kommunikationen att bli spretig. Vår utmaning låg i att skapa ett koncept så starkt och tydligt att det inte råder någon tvekan kring hur Prevex ska se ut och presenteras. Det ställde krav på det grafiska uttrycket, tonaliteten och själva budskapen.
LÖSNINGEN
För att markera Prevex långa erfarenhet och på samma gång lyfta fram deras identitet och framåtanda tog vi fram konceptet Hardware Store since 1991. Arbetet inkluderade en förfining av deras tonalitet och grafiska profil, för att säkerställa att det stod stadigt genom deras tillväxtresa.
Med utgångspunkt från Hardware Store since 1991 utvecklar vi varje år olika manér för deras tre största kampanjer: Vårkampanjen, Höst- och vinterkampanjen samt sommarkampanjen Hardware Festival. Detta inkluderar produktion av kampanjtidningar samt strategisk annonsering i olika format, både digitalt och i print.
Genom att vara flexibla och anpassningsbara till nya trender säkerställer vi att Prevex ständigt ligger steget före på marknaden, samtidigt som vi bevarar deras kärna och identitet.
RESULTATET
→ En starkare varumärkesposition och tydligare identitet på marknaden.
→ En stark plattform som grund för kreativa och effektiva kampanjer med en strategisk mediemix som når ut till rätt målgrupper och stärker Prevex marknadsposition.
→ Ökad varumärkeskännedom och trafik till både butik och webbshop, vilket har bidragit till deras fortsatta tillväxt.
I nära samarbete med Prevex interna marknadsavdelning fortsätter vi att arbeta strategiskt och taktiskt för att utveckla och stärka deras varumärke.
”Jag skulle beskriva R2 som ett kreativt kluster. Gedigen branschkunskap blandas med heta trender och det ges utrymme för unik twist och ambitiösa satsningar.”
Jenny Mattiasson / Marknadskoordinator / Prevex AB