Nova Solar är ett Kungsbackabaserat bolag som erbjuder hållbara solenergilösningar, till exempel solpaneler, elbilsladdare eller batterilager för privatpersoner och företag. Med fokus på kvalitet, säkerhet och miljö levererar de anpassade tjänster till kunder i västra och södra Sverige.
UTMANINGEN
Nova Solar kom till oss mitt i en viktig fas av deras varumärkesresa. Efter att ha utvecklat sin hemsida blev behovet av att stärka den digitala närvaron för att nå nya kunder i mindre etablerade områden tydligt. Samtidigt ville de behålla sin redan starka position i redan välkända områden.
En utökad marknadsföring skulle ge ett värdefullt stöd till försäljningsarbetet. Målet var att öka försäljningen under en period då efterfrågan på solenergilösningar traditionellt sett är hög.
LÖSNINGEN
Lösningen blev en sex månader lång kampanj med fokus på Meta och YouTube. Kampanjen hade två huvudmål: 1: bygga varumärkeskännedom, och 2: driva trafik till Nova Solars hemsida.
Med en segmenterad strategi riktade vi annonserna mot två olika målgrupper:
En bred och generell målgrupp för ökad räckvidd i nya områden.
Män över 50 år, kända för sitt intresse för fastighetsförbättringar och energibesparingar.
Kampanjen tryckte på Nova Solars premiumkvalitet och långsiktiga lösningar för villaägare. Innehållet gestaltade trygghet och expertis, vilket speglar företagets värderingar och stärkte deras position som marknadsledare.
Eftersom Nova Solar tidigare inte hade annonserat jättemycket fanns goda möjligheter att A- och B-testa olika annonsformat och budskap. Detta gav värdefulla insikter om vilka strategier som bäst engagerade målgruppen och effektivt kommunicerade Nova Solars erbjudande.
Kampanjen nådde en räckvidd på nära 500 000 personer, med 2,6 miljoner exponeringar och en frekvens på 5,45 – en tydlig signal om stärkt varumärkeskännedom.
Kampanjen genererade över 10 000 (!) länkklick till hemsidan.
Nova Solar stärkte sin position hos kända målgrupper och nådde effektivt ut till nya.
RESULTAT
Tack vare kampanjen behöll Nova Solar sin relevans hos en målgrupp som redan hade viss kännedom om företaget och dess erbjudande, samtidigt som de nådde ut med sitt varumärke mot nya potentiella kundsegment. Kampanjen skapade en stark plattform för ökade försäljningsmöjligheter och bidrog till att ytterligare stärka Nova Solars position som en ledande aktör inom solenergi.
Går du i
solcellstankar?
Är du nyfiken på vilka resultat du kan få i sociala medier?
Hör av dig till vår SoMe-strateg Sandra så berättar hon mer!