AI som gatekeeper för ditt varumärke.

Byråhunden Patsy på kontoret hos R2. Skapad av AI.

AI har revolutionerat digital marknadsföring och positionering av varumärken på nätet. Med sin förmåga att analysera stora mängder data på kort tid och dra relevanta slutsatser kan AI fungera som den ultimata gatekeepern för ditt varumärke.

Men vad innebär det för företag och hur kommer AI påverka ditt varumärke i form av digital marknadsföring och sökmotoroptimering (SEO)?

Kommer vi ens googla?

SEO har varit en viktig strategi för marknadsförare i flera år. Traditionellt sett har detta inneburit att optimera nyckelord och meta-taggar för att fånga algoritmens uppmärksamhet och rankas högre i sökresultaten. Att hamna högt upp på första sidan vid en relevant sökning är varje digital marknadsförares våta dröm. Men AI är mer sofistikerat än algoritmen och kan upptäcka kvalitet och relevans i webbsidans content. AI:n rankar inte bara text, utan även bild-och videocontent efter hur engagerande och informativ den är. Detta innebär att det är viktigare än någonsin att skapa kvalitativt content som svarar på användarnas frågor och skapar värde. 

En annan faktor som påverkar SEO är AI:ns förmåga att anpassa sökresultaten baserat på användarens tidigare sökhistorik, beteende och preferenser. Detta gör det svårare att optimera för en enda sökfråga eller nyckelord, eftersom olika användare kan se olika sökresultat för samma sökfråga. För att lösa detta problem blir det allt viktigare att optimera för en specifik målgrupp.

Med allt mer raffinerade AI-modeller tillsammans med röstassistenter och chatbottar, kommer vi i framtiden ens behöva googla?

Den ultimata gatekeepern

När det gäller positionering av varumärken på internet kan AI både hjälpa och stjälpa. AI kan analysera data om användarens tidigare köp, beteende och preferenser för att rekommendera det varumärke som bäst passar användarens behov. Detta innebär att företag inte längre kan förlita sig på traditionella strategier för att positionera sina varumärken. Att betala för att bli rekommenderad kanske inte blir möjligt (så länge AI är opartisk) eftersom AI inte är mutbar på samma sätt som ett företag bakom en sökmotor. AI:n analyserar data och rekommenderar det varumärke som bäst passar användaren.

Sammanfattningsvis är det viktigare än någonsin att skapa en stark digital närvaro för ditt varumärke och differentiera sig från konkurrenterna. Att skapa högkvalitativ content riktat mot en specifik målgrupp blir avgörande för framtidens ”SEO”. Men det kan säkert AI hjälpa dig med.

Vill du veta hur du kan stärka ditt digitala varumärke?

Hör av dig till vår projektledare Magnus!

magnus@r2.se
070-842 39 40

Här kan du läsa mer om AI och digital marknadsföring:

AI and the Future of Digital Marketing – https://www.emarketer.com/content/ai-and-future-of-digital-marketing
En artikel som diskuterar hur AI påverkar digital marknadsföring och företagens strategier.

How AI is changing SEO – https://www.searchenginewatch.com/2020/03/12/how-ai-is-changing-seo/
En artikel som diskuterar hur AI påverkar sökmotoroptimering och hur företag kan anpassa sin SEO-strategi.

How AI is shaping the future of content marketing – https://www.marketingdive.com/news/how-ai-is-shaping-the-future-of-content-marketing/548123/)
En artikel som diskuterar hur AI påverkar innehållsmarknadsföring och hur företag kan dra nytta av AI-teknik.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att ansluta dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att vi sparar dina uppgifter för framtida utskick.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att ansluta dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att vi sparar dina uppgifter för framtida utskick.