När TB-Gruppen skulle uppföra 45 bostadsrättslägenheter i Stadsskogen strax utanför Alingsås behövde de ett koncept att basera kommunikationen på. De ville skapa uppmärksamhet och på så sätt få in så många intresseanmälningar till lägenheterna som möjligt.
En viktig del i arbetet var namnet. De flesta brf:er heter ungefär samma sak, därför behövdes ett namn som stack ut från mängden, dels för att skapa intresse men även för att ge oss ingångar till berättelser.
Vi såg framför oss en målgrupp som attraheras av det liv man kan leva i området. Närhet till både natur och stad. Gården på husens baksida ligger sömlöst integrerad med den bakomliggande skogen. Med andra ord ett fritt modernt namn som signalerar friluft.
Resultatet blev Lodge.
Ett konceptnamn som associerar till det liv och den känsla som det nya boendet erbjuder.
Konceptet föll i god jord hos kunden, mäklaren och även arkitekten, som inspirerades så pass att han gjorde ändringar i utformning och material för att slutresultatet skulle rimma mer med konceptet.
Och resultatet lät inte vänta på sig. Lägenheterna är slutsålda och de första bostadsköparna flyttar in efter sommaren 2020.
Det här projektet är ett bra exempel på när ett starkt kommunikationskoncept kan inspirera till en produkt- och varumärkesutveckling.