Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Genom att ansluta dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att vi sparar dina uppgifter för framtida utskick.
Branding, eller varumärkesbyggande, är det strategiska arbetet med att skapa, forma och stärka bilden av ett företag eller en produkt och hur det uppfattas av andra. Med andra ord är det processen att skapa och forma ett varumärke. Branding handlar om att bygga en tydlig och minnesvärd identitet som väcker känslor, skapar igenkänning och särskiljer just ditt varumärke från konkurrenterna.
En stark varumärkesidentitet gör inte bara att du syns, den gör också att du känns. Och när du har en genomtänkt profil och tydliga riktlinjer, sparar du både tid och pengar. Du slipper gissa dig fram, kan kommunicera konsekvent och bygger starkare relationer med både befintliga och potentiella kunder. Med en stark varumärkesidentitet kan du förvänta dig:
Branding handlar om både det visuella och det känslomässiga, alltså färger, typografi och design, men också värderingar, tonläge och hur ditt varumärke ska få kunderna att känna. Syftet är att skapa en tydlig, enhetlig och minnesvärd bild av varumärket. Nedan är några vanligt förekommande delar som förekommer i ett brandingarbete:
Varumärkesstrategi
Detta är det övergripande arbetet med att bestämma hur varumärket ska uppfattas och vad det ska uppnå. Den handlar om att positionera varumärket rätt på marknaden, definiera målgrupp, differentiering, varumärkeslöfte och tonalitet.
Varumärkesplattform
Ett strategiskt dokument som beskriver de grundläggande aspekterna av varumärket: vision, mission, kärnvärden, personlighet och positionering. Varumärkesstrategi är tänket, varumärkesplattformen är verktyget.
Kommunikationsstrategi
Kommunikationsstrategin bygger på varumärkesstrategin men zoomar in på hur vi ska nå ut och påverka målgruppen. Den är mer operativ. Alltså hur vi omsätter varumärket i kommunikation.
Kommunikationsplattform
Kommunikationsplattformen är en konkret tillämpning av kommunikationsstrategin och kan innehålla budskapsstruktur, målgruppsbeskrivningar, tonalitet, riktlinjer för olika kanaler, exempel på rubriker, copy och call to actions. Det är verktyget som hjälper alla att kommunicera enhetligt. Överlappar med den visuella identiteten eller den grafiska profilen.
Visuell identitet
Den visuella identiteten är den grafiska uttrycksformen för varumärket. Den innehåller exempelvis logotyp, färgpalett, typografi, bildmanér, grafiska element och layoutprinciper. Den visuella identiteten ska spegla varumärkets personlighet och strategi och fungera som ett verktyg för att skapa enhetlig och igenkännbar kommunikation i alla kanaler.
Ett starkt varumärke hjälper dig att ta bättre betalt, skapa kundlojalitet och växa långsiktigt. Investeringen betalar sig i form av förtroende, igenkänning och konkurrensfördelar. Och inte minst – möjligheter till bättre försäljning!
Vi på R2 Branding gör det här varje dag. Oavsett om det handlar om en komplett varumärkesplattform eller ett enstaka inlägg i sociala medier – allt vi gör är branding.
Hör av dig till vår varumärkesstrateg och projektledare Magnus så berättar han mer!
magnus@r2.se
070-842 39 40
magnus@r2.se
070-842 39 40
Mycket har hänt sedan starten 2003. Vi har stärkt försäljningen för hundratals varumärken och skapat över 1 000 kampanjer – alltid med personlig kreativitet och ett stort reklamhjärta.
Låt oss hjälpa dig med säljdrivna varumärkeslösningar och ett personligt uttryck anpassat efter dina målsättningar – då utvecklas din försäljning framgångsrikt.
Genom att ansluta dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att vi sparar dina uppgifter för framtida utskick.